Meer vraag naar alles-in-1 pakketten

Geplaatst op 13 april 2016
Quadplay, de inzet van providers

Meer vraag naar alles-in-1 pakketten. Focus op Quadplay.

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat alles-in-1 pakketten het afgelopen jaar weer populairder zijn geworden. Eind 2015 hadden meer dan 700.000 huishoudens zo’n pakket. Het gaat dan om bundeling van 3 diensten: internet, televisie en telefonie. Het is wachten tot bundeling met mobiel echt populair wordt. Veel providers bieden dit nu (nog) niet aan.

Bundeling waarbij de 3 vaste diensten gebundeld worden met mobiel wordt ‘quadplay’ genoemd. Inmiddels hebben de quadplay pakketten een marktaandeel van 10%, een verdubbeling van jaar ervoor. Providers weten maar al te goed dat hoe meer diensten gebundeld worden afgenomen, hoe kleiner de kans dat iemand overstapt. Er is dus veel aan gelegen klanten ook mobiel te verkopen.

Als consument moet je letten op het gemak van overstappen. Voor velen volstaat tegenwoordig een internetabonnement al dan niet met televisie gecombineerd. Vaste telefonie blijkt steeds minder gebruikt te worden, ook al wordt dit wel afgenomen.

Marktleider Ziggo

Ziggo is marktleider op het gebied van gebundelde pakketten. En sinds de fusie met Vodafone kunnen we er wel vanuit gaan dat het niet lang gaat duren voordat Ziggo quadplay pakketten zal gaan aanbieden. Ziggo heeft op het gebied van de alles-in-1 pakketten ruim 60 procent van de markt in handen. KPN volgt Ziggo met minder dan de helft marktaandeel.

Uit het onderzoek van Telecompaper blijkt dat 2-in-1 pakketten – met televisie – minder populair worden. Internet Only wint daarentegen, vooral onder jongeren en consumenten tot 35 jaar. Hier regelt de klant zelf televisie, vaak door Netflix te omarmen en on-demand televisie te gaan kijken.

Toekomst providers

Providers hebben moeite televisieklanten aan zich te binnen. Het aanbod is overal bijna identiek en het kijkgedrag verandert. Traditioneel televisie kijken legt het af tegen alle nieuwe vormen van kijken. Nieuwe vormen waarbij smartphone, tablet en tablet als televisietoestel dienen en in de praktijk praktischer blijken te werken.

Mede hierop zal de inzet komen jaren gericht zijn op quadplay. Alle 4 de diensten van een provider waarbij het nieuwe tv kijken meegenomen wordt in de propositie van de provider. Lijkt het jou wat? Of ga voor ontbundeling waarop je flexibeler kunt overstappen.

Terug naar overzicht

Er wordt nu gezocht naar de beschikbare abonnementen op jouw adres.

Dit kan tot 20 seconden duren
(afhankelijk van je internetverbinding).