Online? Wie is Online.nl?

Geplaatst op 20 juni 2016

Online? Wie is Online.nl?In deze rubriek alles over de Nederlandse internetproviders.  Wie is het en wat maakt de provider uniek? Maar vooral wat zijn ervaringen en wat vinden wij, als vergelijker, er zelf van?

Deze keer Online.nl. Een DSL-provider die zich ook steeds meer toelegt op glasvezel. Een provider die al jaren meedraait, weliswaar onder andere namen. Online.nl bestaat namelijk al sinds 1994 en is daarmee één van de oudste providers van Nederland. Maar de provider is zo vaak van naam veranderd en kent zoveel overnames, dat we eigenlijk niet meer kunnen spreken van een oude provider. Het bedrijf is recentelijk nog overgenomen door de M7 Group uit Luxemburg. Dit bedrijf is ook eigenaar van satelliettelevisie-aanbieder Canaldigitaal.

Naamsveranderingen

Online.nl begon als Euronet in 1994. Internet stond toen nog in de kinderschoenen en velen twijfelden op dit het communicatiemiddel van de toekomst zou worden. Euronet werd ingelijfd (deels althans) door Nuon waarna het in 1999 door het Franse bedrijf France Telecom werd overgenomen. Dit bedrijf zette de dienstverlening door onder de naam Wanadoo. Wanadoo deed het erg goed en had een fors marktaandeel. In totaal had het bedrijf zo’n 600.000 klanten. In 2006 veranderde Wanadoo in Orange en in 2007 naam T-Mobile Orange Nederland over. In 2008 ging het bedrijf verder onder de naam Online. Daarna veranderde dit weer in T-Mobile om daarna T-Mobile Online te gaan heten. En vanaf 2013 heet het bedrijf Online.nl. T-Mobile deed de provider van de hand en M7 Group nam het over.

Door de jaren heen is er nogal wat gesteggel geweest over Online.nl en de strategie van het bedrijf. Helaas is dit ook merkbaar voor klanten en partners van het bedrijf. Al die naamsveranderingen hebben de betrouwbaarheid van het bedrijf aangetast. Veel consumenten kennen het bedrijf niet of weten niet waar het uit voort is gevloeid.

Klachten Online.nl

Ergens is Online.nl een vreemde eend in de bijt. Het wordt je niet gemakkelijk gemaakt om je vragen te stellen. Twitter en Facebook staan relatief verstop op de site. Detail: Op online.nl staan Instagram, Google Plus en Youtube als social media kanalen. Kanalen die minder bruikbaar zijn voor klantenservice doeleinden. Waarom niet actief op Twitter? Mailen met Online.nl is niet mogelijk, alles moet via een contactformulier. Je kunt ook inloggen met je klantnummer… Alsof iemand zijn klantnummer bij de hand heeft.

De Consumentenbond ging er zo ver in om consumenten af te raden Online.nl te nemen. De bond eiste verbetering van de klantenservice en vermindering van het aantal klachten. Online.nl deed hier maar mondjesmaat iets mee. Ook via pakketkiezer.nl kwamen meer Online.nl gerelateerde vragen en klachten binnen dan alle andere provider bij elkaar opgeteld.

Wat vinden wij van Online.nl?

Wij hebben een gemixt beeld van Online.nl. Enerzijds heeft de provider soms leuke acties en daarmee goed geprijsde pakketten maar de laatste tijd lijkt de provider minder inspanningen te leveren. Het feit dat klanten niet goed in contact kunnen komen met de provider is een slechte zaak, wij merken dit als vergelijker helaas ook. Die vragen komen dan namelijk bij ons uit. Dat is niet erg natuurlijk maar sommige vragen (bijvoorbeeld over facturen of verhuizingen) kunnen wij niet beantwoorden. De M7 Group is geen kei in het leveren van klantenservice. Ook Canaldigitaal, het andere bedrijf van deze groep, ligt vaker onder vuur als het op service aankomt. Dit zou prioriteit van het bedrijf moeten worden.

De alles-in-1 pakketten van Online.nl zijn goedkoop en vrij compleet. Hier ligt de focus van de provider op. Let wel op: Online.nl hanteert 2-jarige contracten. Het overstappen wordt zo dus minder makkelijk.

Terug naar overzicht

Er wordt nu gezocht naar de beschikbaarheid op jouw adres.

Dit kan tot 20 seconden duren
(afhankelijk van je internetverbinding).