Internet voor senioren

Geplaatst op 07 maart 2017

We zijn steeds vaker en langer online. Gemiddeld is de Nederlander nu al 3 uur per dag online en dit neemt toe. Onder jongeren (18 – 24 jaar) gaat het zelfs al naar 4 uur per dag. Natuurlijk speelt de smartphone hierin een grote rol maar ook het feit dat men zakelijk steeds vaker via online toepassingen alles op afstand kan regelen. Het internetgebruik blijft dus toenemen. Maar onder één groep speelt internet helemaal niet zo’n grote rol, en deze groep telt ruim 1 miljoen mensen. Het gaat dan om senioren. En hierbij zal zo’n 50 procent helemaal nooit meer online gaan.

“Voor 600.000 ouderen is internet vaak niet alleen te ingewikkeld of te duur, zij zijn ook bang om fouten te maken of hebben een gebrek aan vertrouwen. Vaak weet men niet waar te beginnen of hulp te mobiliseren. De overheid en dienstverlenende organisaties dienen te zorgen voor een vangnet voor deze groep mensen, want ook zonder internet dient er toegang te zijn tot alle gangbare voorzieningen.”

Te complex

Internet zou te complex zijn. Ook is men bang om fouten te maken. Er dus begeleiding nodig van derden om allerlei online zaken te regelen. Denk aan wijzigingen van een adres, belastingaangifte of het opgeven van meterstanden. Dit is problematisch aangezien alle bedrijven en overheden inzetten op het online afhandelen van administratieve zaken. Wat te denken van bankzaken? Is dit überhaupt nog offline mogelijk? Een deel van de senioren zal simpelweg nooit online komen, maar voor dat andere deel moet een oplossing komen.  Zij moeten straks via internet zaken kunnen regelen. Een cursus kan uitkomst bieden of natuurlijk het familielid dat gewoon meekijkt. Het is ook deels de mentaliteit die moet veranderen. Inmiddels heeft ruim 60 procent van de 75-plussers toegang tot internet. Dit was 5 jaar geleden nog maar 40 procent. Die mentaliteit is dus aan het veranderen.

Internetpakketten voor 75-plus

Waar moet je nou op letten bij het kiezen van een internetpakket als je geen enkele ervaring hebt? Internet wordt aangeboden door veel providers en het type internet kan ook verschillen (glas, dsl of kabel). Maar eigenlijk doet dit er natuurlijk niets toe als je het internet toch niet zo intensief gebruikt. Factoren die er wel toe doen zijn:

  • Monteur
  • Beveiliging
  • Service
  • Prijs

Laten we iets dieper ingaan op de verschillende elementen.

Monteur voor internet

Je wilt geen omkijken hebben naar de installatie. Dit moet gewoon gedaan worden door een professional. Veel providers leveren een gratis monteur als tijdelijke actie, maar XS4ALL kent altijd een gratis monteur. Is de monteur niet gratis? Dan kost dit vaak rond de 70 euro. Een monteur installeert het modem en kan ook de ontvanger voor televisie direct goed instellen. Een monteur gaat pas weg als alles werkt!

Beveiliging van internet

De verbinding moet veilig zijn. Gelukkig worden alle draadloze modems tegenwoordig beveiligd geleverd. Als deze eenmaal aangesloten zijn, hoef je alleen maar in te loggen. Zelf beveiligen hoeft niet meer. Natuurlijk kan het wachtwoord van het modem worden gewijzigd, dan moet je zelf nog wel e.e.a. doen. Ook emailadressen (webmail) van de providers zijn beveiligd. Zo kennen de mailboxen spam- en virusscan. Vrijwel alle providers leveren dit. En zonder meerprijs. Natuurlijk is dit geen garantie om via bepaalde websites virussen of malware binnen te halen. En ook komen soms phishing mails door de spamfilter. Een virusscanner op pc op laptop kan uitkomst bieden, en altijd opletten of mails wel echt zijn. Bankier je bij ING? Dan zijn emails van de Rabobank nep.

Service

Service is van groot belang als je als 75-plusser internet neemt. Je moet ergens terecht kunnen met vragen. Natuurlijk leveren alle providers een bepaalde service. Maar service via email, Twitter of Facebook zijn nu opeens niet interessant. Je wilt telefonische ondersteuning kunnen krijgen en snel iemand aan de lijn kunnen hebben. Alle providers beloven dit maar enkelen blinken erin uit. Zo kennen Ziggo en XS4ALL terugbeldiensten die je terugbellen als het jou uitkomt, en natuurlijk gratis. Zij nemen de tijd voor je. Uit ervaring kunnen wij dit oprecht zeggen. Maar ook een provider als KPN kent goede service waar je met al je vragen terecht kunt. XS4ALL wint al jaren allerlei prijzen voor hun klantenservice.

Prijs van internetpakket

Als laatste is natuurlijk de prijs van belang. Internetpakketten variëren in prijs. Logisch. Het hangt af of je alleen internet (internet only) afneemt of ook televisie en/of telefonie. Ook verschillen de snelheden van pakketten, wat resulteert in prijsverschil. Instappakketten kennen een 20Mb/s downloadsnelheid en dit meer dan voldoende voor ‘normaal’ internetgebruik. Ga uit van rond de 35 euro per maand voor een internetpakket. Dit is een gemiddelde. Sommige providers stunten met prijzen, maar probeer te letten op de definitieve prijs. Let ook op de kosten van een monteur. Maar zo rond de 35 euro per maand moet je een degelijk pakket kunnen vinden.

Op pakketkiezer.nl kan je alle internetpakketten eenvoudig vergelijken. Kom je er zelf niet uit? Dan zijn we telefonisch van 9 tot 21 bereikbaar.

2 gedachten over “Internet voor senioren”

  1. Ben klant bij U met Internet en telefoon.
    Heb mij laten verleiden tot goedkoper en heb nu tv van T.Mobile T thuis. Het is goedkoper door geen monteur te sturen, maar alles telefonisch.
    Ben 71 jaar en kost mij al 9 keer stress!!!
    Wil graag terug naar Ziggo
    Graag een compleet goedkope aanbieding
    En kan ik wel overstappen???
    Graag een mail zodat mijn vriend dit kan lezen.
    Met dank B H

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar overzicht

Er wordt nu gezocht naar de beschikbaarheid op jouw adres.

Dit kan tot 20 seconden duren
(afhankelijk van je internetverbinding).