De VS: ‘t land van de begrensde online mogelijkheden

Op 14 december 2017 was het zover. Toen stemde de Amerikaanse telecom toezichthouder FCC over de voorgestelde versoepeling van de netneutraliteit. Daarmee bieden ze internetproviders, zoals AT&T en Verizon, de mogelijkheid om te ‘spelen’ met een vertraagde of versnelde internetsnelheid. Ook mogen verschillende prijzen worden gevraagd voor de toegang tot app’s en mag content van websites worden beperkt. President Trump benoemde begin dat jaar de Republikein Ajit Pai tot voorzitter van de FCC. En eerder in het voorjaar werd door hem de eerste stap gezet in het ontmantelen van de regels tot netneutraliteit. En omdat de Republikeinen een meerderheid hadden bij de stemming (drie om twee), kwam in december van dat jaar een einde aan het neutrale Amerikaanse internetverkeer. Verschillende Amerikaanse mediabedrijven, zoals Twitter, Airbnb en Netflix, hebben maandenlang geprotesteerd tegen de voorgenomen wijzigingen in de netneutraliteit. Kort gezegd draait netneutraliteit om het niet belemmeren van online diensten en data door de internetproviders. Of het nu gepast is of ongepast. Internet gaat om een gelijke behandeling. App’s en content mogen niet worden geblokkeerd en het internet mag niet met meerdere snelheden worden aangeboden.

Einde open internet

Maar waarom dit grootschalige protest van deze grote mediabedrijven? Voorheen mochten Amerikaanse providers niet fungeren als digitale poortwachters. De internetverbindingen die ze leverden dienden onpartijdig te worden beheerd. Internetproviders mochten diensten, apps en legale content van andere bedrijven niet blokkeren. Daarnaast was het verboden om een verschil in snelheid te bieden voor eigen diensten en voor concurrerende diensten. Echter, met de versoepeling van deze strenge regels voor netneutraliteit is het inmiddels mogelijk om wel voorrang te verlenen voor eigen online diensten. Een einde van het open internet lijkt eraan te komen voor de Amerikaanse bevolking. In de praktijk kan het voorkomen dat er betaald zal moeten worden voor diensten van andere media. Dus dan kan men misschien wel verschillende app’s installeren op de Smart TV, maar de toegang zal mogelijk worden geblokkeerd. Einde vrijheid van de mediaconsumptie. Ik zie het al voor me. “Wil je met dezelfde internetsnelheid gebruikmaken van externe diensten als Netflix en Twitter? Met het Internet All Access Premium abonnement kan je nu voor slechts $49,99,- per maand hier onbeperkt van genieten!” Dubbel betalen voor wat afleveringen van Peaky Blinders. Niet alleen voor de internettoegang, maar ook voor het streamen van series op die app.

Internet of Things

Maar de netneutraliteit gaat verder. “Hé vriend, wat is je wifi code in huis?”. Een veel voorkomende vraag van bekenden die even op bezoek komen. Geen probleem om dat te delen. Who cares? Wel, mogelijkerwijs gaan providers ook bepalen welke apparaten wel en geen toegang krijgen tot de router. En met de toename van huishoudelijke apparaten die op wifi draaien, kan het een angstig verhaal worden. Immers, al jaren is een toename zichtbaar van slimme online apparaten die meer en meer deel uitmaken van ons dagelijkse leven. Onze smartphone zal als afstandsbediening fungeren om zo alles te kunnen bedienen. Denk aan een slimme koelkasten, die in de gaten houdt wanneer bepaalde producten op zijn. Of een thermostaat die op basis van weerdata bepaalt welke temperatuur in huis moet worden ingesteld. En dat alles loopt via het internet. Dus je bent de klos wanneer jouw provider zelf een webshop opstart met slimme apparaten en de toegang blokkeert tot ander aanbod. Weg concurrentie!

America first

Voor ons lijkt er nog niks aan de hand. Wanneer je een nieuw internetabonnement af wil sluiten en internetproviders vergelijkt, dan zal een netneutraal aanbod gelden. Toegang tot alle app’s en alle content voor dezelfde prijs. Toch zullen we uiteindelijk de gevolgen ondervinden van de nieuwe Amerikaanse regelgeving. Bedenk wel dat het merendeel van de mondiale mediabedrijven Amerikaans is. Stel je voor dat TikTok een nieuwe dienst is die nog moet uitkomen. Dan kunnen de internetproviders in samenwerking met een internetgigant als Facebook besluiten om ze tegen te werken. Denk bijvoorbeeld aan een vertraagde internetsnelheid voor TikTok gebruikers. Vervolgens is de kans groot dat zo’n nieuwkomer uit de markt wordt gespeeld. Het wordt niet meer aantrekkelijk om de markt te betreden. Wat weer voordelig is voor Facebook om een soortgelijke TikTok dienst te starten onder betere voorwaarden van de internetprovider. Ook kan het zomaar zo zijn dat we in Nederland straks allemaal series en films kijken van de Amerikaanse internetproviders zelf. Ze breiden hun aandeel in de markt gewoon uit. Niks losse pakketten en accounts bij HBO, Amazon Prime en Netflix. Inmiddels is Joe Biden als nieuwe president gekozen in de Verenigde Staten. Wie weet zal alsnog het één en ander veranderen in het voordeel van de consument. Het is afwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *