Netflix? Dan een Internet Only pakket

Het lijkt vooral onder jongeren en jong volwassenen (tot 30 jaar) een trend: tv kijken via Netflix. Het traditionele kijken maakt plaats voor on demand televisie waarbij jij als kijker volledig ‘in control’ bent. Netflix is pas sinds 2013 in Nederland maar lijkt al wel de dominante manier van on demand televisiekijken geworden. Voor 8 euro per maand kijk je onbeperkt je favoriete films en series.

En nu blijkt dat er steeds meer mensen voor kiezen geen televisie-abonnement via een provider meer af te sluiten. Men kijkt via Netflix – online en op verschillende apparaten – televisie. Blijft de populariteit groeien? Dan zouden providers als KPN en Ziggo wel eens voor grote problemen kunnen komen te staan.

Wat is Netflix?

Eigenlijk is het ‘gewoon’ een streamingdienst waarmee je zonder een bestand te downloaden de film of serie direct kunt bekijken. Hier is uiteraard een degelijke internetverbinding voor nodig maar daar heeft vrijwel iedereen tegenwoordig de beschikking over. Netflix is overgewaaid uit Amerika waar het enorm populair is. Na de VS kwam het naar Engeland om via Scandinavië naar Nederland te komen in 2013. Anno 2016 is de dienst bij ons erg populair en moeten providers hierop anticiperen om klanten binnen te houden.

Netflix heeft een breed aanbod van films en series. Hier zitten de internationale kaskrakers tussen maar ook Nederlandse films. Netflix leert van je kijkbedrag en geeft je suggesties op basis van je historie. Om je beter van suggesties te kunnen voorzien, vraagt de dienst je content te beoordelen. Zo worden de suggesties nog relevanter.

Netflix is interactief en op meerdere apparaten te gebruiken. Stop je halverwege een film of serie? Dan kan je deze later op een ander apparaat doorkijken. Pauzes worden onthouden en er kan tussen apparaten worden gesynchroniseerd.


Toekomst providers

Genoeg over Netflix maar de dienst is ‘disruptive’. Met andere woorden: de markt wordt er in korte tijd hevig door veranderd. Providers moeten hier snel op inspelen en de focus verleggen naar internetpakketten of naar betere televisie. Maar de verwachting is dat ze jongere klanten in de toekomst steeds minder kunnen boeien met de huidige televisieproposities.

Ziggo en KPN lijken in te zetten op exclusieve content: televisieprogramma’s die speciaal voor deze providers worden geproduceerd en alleen bij deze providers te bekijken zijn. Maar of deze content zo aantrekkelijk wordt dat je er een televisie-abonnement voor afsluit, moet nog maar blijken. De kans is miniem dat de content in de buurt komt bij die van Netflix.

Kijk jij ook steeds meer televisie via Netflix? Dan is een degelijk Internet Only pakket vaak voldoende. Het scheelt je maandelijks aardig wat geld en je kijkt geen reclame meer…

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *